CUM IMI DESCHID O AFACERE?
- Termenul “afacere” vine de la englezescul “business” și acoperă o gamă foarte variată de activităţi sociale de interes public (afaceri juridice, afaceri interne sau externe, afaceri mediatice);
- Din punct de vedere economic, „afacere” înseamnă mai degrabă tranzacţie comercială;
- Este o unitate economică, aflată în proprietate privată, care produce anumite bunuri sau prestează anumite servicii oferite pe piaţa liberă.
De ce anume ar fi nevoie pentru ”a pune pe roate’’ o afacere – un business?
În primul rând trebuie să ai bani, o sumă minimă de pornire.
Surse? Iată câteva:
1. Economiile personale (dacă le ai) – sunt cele mai bune – nu te întreabă nimeni ce faci cu banii tăi, nu duci grija creditorilor.
2. Business Angels -„Investitorii Îngeri“cum li se mai spune (care nu trebuie să fie neapărat părinții tăi), sunt investitori privați care sunt gata să investească fonduri proprii în idei interesante și inovatoare de afaceri (un exemplu de astfel de investitori îl poți vedea în emisiunea tv-”ARENA LEILOR”).
3. Împrumuturi bancare – Pentru a obține un împrumut bancar trebuie să îți asumi responsabilitatea plăților ulterioare, la o rată de creditare destul de ridicată.
4. Fonduri europene / fonduri naționale – programe de genul Start-up (start-up plus, start-up national) de unde poți obține fonduri nerambursabile cu condiția să fii motivat, determinat și să convingi că poți să înființezi o afacere sustenabilă, că vei oferi locuri de muncă și pentru alții.
5. Alte surse (vei găsi multe alte surse căutând și întrebând) important este să nu fie surse care să-ți dea dureri de cap, gen IFN-uri, cămătari, sau cine știe ce alte surse dubioase.
6. Programe de finanțare gestionate de stat (sunt destul de multe), iar dacă le aplici corect și ideea este profitabilă, fondurile sunt nerambursabile.
Care sunt aceste programe?
- Programul national multianual de microindustrializare – fonduri nerambursabile pentru făbricuțe și ateliere IMM.
- Programul de susținere a internaționalizării operatorilor economici români – bani pentru patroni, să meargă în străinătate, la expoziții și târguri.
- Programul UMCTAD / EMPRETEC Romania pentru sprijinirea dezvoltării IMM – cursuri gratis de antreprenoriat.
- Programul național multianual pentru dezvoltarea antreprenorialului în rândul femeilor din sectorul întreprinderilor mici și mijlocii.
- Programul de dezvoltare a activităților de comercializare a serviciilor de piață – ajutor de la stat pentru firme private.
- Programul pentru stimularea înființării întreprinderilor mici și mijlocii “Start-up Nation – ROMÂNIA” – unde trebuie să mergi cu o idee de afacere, să o înscrii în program, să demonstrezi cu un plan de business modalitatea de punere în aplicare și să speri să fii ales în program. Primești un credit de peste 40 de mii de euro și, în primii trei ani, trebuie ca afacerea ta să fie fiabilă pentru a nu mai returna nimic statului român.
După ce ai rezolvat cu resursele financiare trebuie să te gândești la modul în care vrei să-ți organizezi afacerea.
Te invităm să răspunzi la întrebările de mai jos pentru a-ți da seama ce tip de firmă ți se potrivește.
- Vrei să lucrezi doar tu, să te descurci singur cu toate, inclusiv cu contabilitatea afacerii? Sau vrei să angajezi un contabil și să nu ai dureri de cap cu legislația ?
- Costurile cu înființarea vrei să fie cât mai mici?
- Să fie sau să nu fie necesar un capital social?
- Vrei ca documentația pentru obținerea certificatului de înregistrare să fie cât mai simplă și declaraţiile fiscale cât mai puţine?
- Să fie sau nu necesară justificarea folosirii banilor?
- Cum să fie stabilit impozitul: pe baza de încasări şi plăţi (bani efectiv) sau pe baza veniturilor şi a cheltuielilor rezultate din contabilitate?
- Sigur ai răspuns”Daaa” la multe din întrebările privind simplitatea în activitatea antreprenorială, dar s-o luăm pe îndelete:
Vrei să nu plătești contabil și să mergi pe principiul “Tu marchezi, tu dai cu capul?”
Atunci alege formă juridică pe care o găsești reglementată în OUG 44/2008– privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, care poate fi:
- individual şi independent, ca persoană fizică autorizată – PFA;
- ca întreprinzător titular al unei întreprinderi individuale – ÎI;
- ca membri ai unei întreprinderi familiale-IF
Potrivit OUG nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate,întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, poate deveni persoană fizică autorizată orice cetăţean român sau a unor state membre UE, care au împlinit 18 ani, nu au săvârşit infracţiuni economice şi au o pregătire profesională în domeniul în care vor să fie autorizați.
Avantaje – (Pe lângă faptul că evidenţa contabilă este uşor de ţinut chiar de către întreprinzătorul însuşi):
- Costurile cu înfiinţarea sunt foarte reduse;
- Nu este necesară depunerea unui capital social la înființare;
- Documentaţia pentru obţinerea certificatului de înregistrare este mult mai simplă decât în cazul altor forme juridice;
- Declaraţiile fiscale ce trebuie depuse sunt foarte puţine în comparaţie cu celelalte forme juridice;
- Impozitul se stabileşte pe baza încasărilor şi plăţilor efectuate şi nu pe baza veniturilor şi a cheltuielilor evidenţiate în contabilitate;
- Poți dispune oricând de banii încasați şi nu doar la sfârşitul anului când se distribuie dividendele (cum este la societăţile comerciale);
- Poți să angajezi personal şi, după noile prevederi, poți să pregătești şi ucenici.
Dezavantaje
- Vei răspunde cu toată averea personală pentru obligaţiile către stat, furnizori, clienți (nu în limita capitalului social);
- Nu este considerată o entitate solidă, putând fi supusă unei proceduri simplificate de dizolvare, de aceea relațiile sale economice cu societăți mari sunt reduse (pe scurt: firmele mari pot să nu aibă încredere în tine și îți pot refuza colaborarea).
SOCIETĂȚILE COMERCIALE
Procedura juridică de înfiinţare, si funcţionare a unei Societăţi comerciale este reglementată de Leg. 31/1990 republicată.
Conform Leg.31/1990 republicată, societăţile comerciale se pot înfiinţa în România în una dintre următoarele forme:
- societate în nume colectiv – SNC;
- societate în comandită simplă – SCS;
- societate pe acţiuni – SA;
- societate în comandită pe acţiuni – SCA;
- societate cu răspundere limitată – SRL
Atentie! Societatea comercială este persoană juridică de la data înmatriculării în registrul comerţului – aceasta înseamnă că va putea face acte de comerţ de doar de la această dată.
Societatea cu răspundere limitată – SRL – este cea mai răspândită formă de societate din țara noastră întrucât:
- Poate să aibă doar un asociat – (pot fi însă și mai mulți, dar nu mai mulți de 50);
- Capitalul social este de minim 200 lei, iar răspunderea, în caz de faliment, este în limita capitalului social;
- Asociații răspund numai în limita aportului lor;
- Firma se compune dintr-o denumire proprie ce va fi însoțită de mențiunea “Societate cu Raspundere Limitată”(SRL);
Câteva sfaturi utile pentru o afacere de succes!
- Este important să îţi urmezi visul, să ştii să-ţi gospodăreşti afacerea, iar succesul nu se va lăsa aşteptat. Nu uita însă:
- Respectă-ţi furnizorii!
- Respectă-ţi clienţii!
- Fii atent și respectuos cu toţi clienţii şi furnizorii, fii amabil și pozitiv chiar dacă nu reuşesti să înfiripezi o afacere cu toți cei cu care negociezi! Un client mulțumit îți aduce 2 clienți, un client nemulțumit îți alungă 10 potențiali clienți!
- Cereţi scuzele de rigoare dacă ai deranjat un client. Un client mulțumit spune câtorva prieteni, un client nemulțumit spune tuturor prietenilor!
- Înlocuieşte produsul defect cu alt produs de calitate sau repară gratis! Pierderea ta va fi doar de moment.
- Respectă-ţi şi recompensează-ţi salariaţii! Ei te fac bogat și tot ei te pot sărăci! Gestionează-ți emoțiile, arată încredere și respect în relația cu angajații. Nu fi prea intim, dar nici nu economisi aprecierile și laudele, atunci când munca lor o merită.
La ce trebuie să fii atent când angajezi?
- Primul pas pentru angajarea unui salariat îl reprezintă întocmirea contractului individual de muncă şi transmiterea acestuia la Inspectoratul teritorial de muncă (ITM) prin intermediul programului REVISAL – online, OBLIGATORIU cu o zi înainte de încheierea oricărui contract individual de muncă!
- oFiecărui salariat i se întocmeşte un dosar care trebuie să cuprindă: un exemplar din contractul individual de muncă, actul de studii sau documentul de calificare, certificatul de căsătorie (dacă este cazul), fişa de control medical – (făcut special pentru angajare), fișa postului.
- Pe parcurs, dosarul angajatului, se completează cu actele adiţionale întocmite şi alte documente care le modifică pe cele iniţiale.
Taxe si impozite aferente fondului de salarii – conform Codului Fiscal
De la angajat:
- contribuţiea individuala de asigurari sociale (pensii – CAS);
- contributie la fondul national unic de asig. de sanatate (CASS);
- contributie individuală pentru somaj;
- impozit pe veniturile din salarii.
De la angajator:
- contributie la fondul de pensii(CAS)
- contributie la fondul national unic de sanatate (CASS)
- contributie la fondul de somaj
- contributie pentru concedii si indemnizatii
- contributie la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale
- contribuţie de asigurare pentru accidente de muncă si boli profesionale, diferenţiată în funcţie de clasa de risc.
Societatile comerciale sunt obligate conform Codului Fiscal sa plateasca si alte impozite si taxe pe langa cele legate de salarii:
- Impozit pe profit;
- TVA;
- Accize;
- Alte impozite.
Pe lângă alte documente contabile societațile trebuie să întocmească și următoarele registre obligatorii:
- Registrul unic de control;
- Registrul de evidenţă fiscală pentru plătitorii de impozit pe profit;
- Registrul jurnal;
- Registrul inventar;
- Registrul de evidenţă a salariaţilor – REVISAL.
Alte impozite obligatorii pentru întreprinzatorii individuali și societăți comerciale
In conformitate cu prevederile din Codul Fiscal-Leg.571/2003 atât societăţile cât si întreprinzătorii individuali trebuie să platească la bugetele locale următoarele impozite si taxe:
- impozitul pe clădiri:
- impozitul pe mijloace
- alte impozite si taxe locale: pentru eliberare certificate fiscale, pentru eliberare diverse autorizaţii (de construcţii, de urbanism, taxa pentru desfăşurarea unei activităţi economice, servicii de reclamă si publicitate, taxa pentru afişaj în scop de reclamă si publicitate, impozitul pe spectacole (pentru cei ce organizează spectacole), etc.
Casele de marcat fiscale. Cine este obligat sa utilizeze case de marcat fiscale?
- Agenţii economici care efectuează livrări de bunuri cu amănuntul, precum şi prestări de servicii direct către populaţie sunt obligaţi să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale – (vezi OUG 28/1999 – republicată).
- Agenţii economici prevăzuți mai sus, au obligaţia să emită bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale şi să le predea clienţilor.
- La solicitarea clienţilor, utilizatorii vor elibera acestora şi facturã fiscalã.
Ce sunt dividendele?
Câștigurile asociaţiilor sau acţionarilor, de pe urma activităţii unei societăţi comerciale, se numesc dividende.
Dividendele reprezintă acea parte din profitul net, rezultată la sfârşitul perioadei fiscale, aprobată de adunarea generală al societății, pentru a fi distribuită cu această destinaţie.
Dividendele se distribuie asociatilor proporțional cu cota de participare la capitalul social varsat, dacă prin actul constitutiv nu se prevede altfel. Dividendele se impozitează cu 16% din valoarea lor brută. Cea ce rămâne după scăderea impozitului pe dividende reprezintă dividendul net. Acestea se distribuie şi se plătesc celor îndreptaţiti după închiderea bilanțului contabil, dar nu mai târziu de şase luni.
Dividendele neridicate se prescriu după trecerea perioadei de 3 ani de la data aprobării lor.
Alte amănunte….
Pentru creșterea afacerii, de cele mai multe ori, este nevoie de mai mulți bani. Pentru aceasta puteți fi nevoiți să apelati la credite.
Mai mult ca sigur banca vă va solicita garanții pentru a putea obţine un credit.
E bine să știți că există fonduri speciale de garantare,la îndemâna voastră, pentru a apela în caz de nevoie.
Fondurile de garantare ce vă pot sprijini afacerea sunt:
- Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM;
- Fondul de Garantare a Creditului Rural;
- alte fonduri de garantare guvernamentale.
Dacă ai citit până aici, este clar că te interesează să-ți iei viața în propriile mâini și să începi o afacere!
Curaj, este momentul să devii antreprenor!
Mult succes!
„Nu există secrete pentru succes. Este doar rezultatul pregătirii, al muncii susținute și a învățăturilor din eșec.” – Colin Powell
Curaj!
”Dacă aștepți momentul potrivit, te întrec alții care nu-l așteaptă.” – Woody Allen