CUM TE PREZINȚI LA INTERVIUL DE ANGAJARE
CV-ul și scrisoarea ta de intenție au atras atenţia angajatorului și acesta te-a invitat la interviu? Atenție! Se presupune faptul că ai fost selectat dintre mulți alţi candidați şi ar fi bine să apreciezi ocazia care ţi se oferă pregătind, cu mare atenție, prezentarea la interviu.
La prima întâlnire cu intervievatorul trebuie să respecți câteva reguli simple, de bun simț:
- Ridică-te în picioare şi întinde mâna pentru salut;
- Strânge mâna cu fermitate (însă fără efectul de ”menghină”);
- Zâmbeşte plăcut;
- Spune: “Bună dimineaţa! / Bună ziua! Sunt încântat/ă să vă cunosc”.
Înainte de merge la un interviu încearcă să obţii cât mai multe informaţii despre firma şi locul de muncă oferit. Pentru a face acest lucru ia legătura cu un angajat al firmei sau contactează secretara. Poţi cere o prezentare a firmei şi chiar mai multe informaţii care ţi-ar putea fi utile la interviu. De exemplu:
- Este o firmă regională, naţională sau internaţională?
- Câţi angajaţi are?
- Ce produse/servicii oferă pe piaţă?
- Care este modul de funcţionare al firmei?
- Care este titulatura exactă a postului pentru care candidezi?
- Care sunt responsabilităţile acestui post?
- Care este numele şi titlul persoanei care va desfăşura interviul?
- Care sunt trăsăturile sale de caracter?
- Ce aşteptări are de la un candidat?
Ultimele două informații sunt dificil de obținut, dar fii creativ și găsește metode să le afli.
Dacă firma este una mică este mai greu să obții informații,dar poţi încercă să găseşti pe internet o miniprezentare a acesteia.
Informaţii pe care le poţi obţine prin intermediul Internetului:
- Locul unde se afla amplasată firma;
- Serviciile oferite de firmă;
- Clienţii pe care îi are firma;
- Istoria firmei;
- Politica acesteia;
- Ştiri recente despre eficienţa acesteia.
Dacă tu crezi în tine vor crede şi ei!
- Fii optimist şi ai încredere în forţele tale.
- Concentrează-te asupra trăsăturilor tale pozitive şi a realizărilor tale.
- Gândeşte-te că te intervievează pentru că te-au luat în serios te vor.
- Reconsideră-ţi punctele tari şi aminteşte-ţi de succesele tale de până acum.
- Trăieşte succesul pe care îl vei avea.
Cum te îmbraci pentru interviu?
- Ţinuta vestimentară trebuie să fie adecvată locului de muncă.
- Dacă te vei îmbrăca în costum pentru o slujbă care cere activitate manuală, atunci vei da impresia că pretenţiile tale depăşesc condiţiile de muncă pe care ţi le poate oferi firma.
- Dacă soliciţi un loc de muncă unde se desfăşoară activităţi de lucru cu publicul, cu clienţii atunci ar trebui să îmbraci un costum.
- Este recomandată îmbrăcămintea sobră, dar nu austeră.
- În orice situaţia este bine să fii îmbrăcat profesional şi confortabil.
- Prezenţa vizuală poate conta foarte mult pentru prima impresia. Aşa că ai grijă!
În general:
Pentru femei ar fi recomandabil să îmbrace un costum clasic, să poarte pantofi cât mai simpli, să fie moderate cu machiajul, fără prea multe bijuterii şi să aibă un aspect îngrijit.
Pentru bărbaţi ar fi potrivit un costum şi o cravată conservatoare şi să aibă un aspect îngrijit (proaspăt ras, pantofi lustruiţi).
Pentru a combate stresul de dinainte de interviu pregăteşte-te psihic!
- Cu o zi înainte pregăteşte tot ce vei avea nevoie a doua zi (haine, mapa cu documentele necesare, copia după CV-ul trimis etc.)
- Recapitulează informaţiile pe care le-ai dobândit referitoare la firma angajatoare, reciteşte anunţul ca să-ţi reaminteşti aspectele importante
- Exersează răspunsurile la eventuale întrebări ale angajatorului.
- Revezi întrebările pe care ai putea să le pui angajatorului.
- Ai grijă să ai un bloc-notes şi ceva de scris şi să ai la îndemână numele persoanei pe care o vei întâlni, adresa unde se va desfăşura interviul, numărul de telefon al acestuia şi traseul pe care-l vei parcurge a doua zi.
- Pregăteşte bani suficienţi pentru cheltuieli neprevăzute şi dormi bine în noaptea dinaintea interviului.
- Fă o „repetiţie” a interviului cu o persoană apropiată care trebuie să fie sinceră şi obiectivă!
- Fii punctual! Cel care va lua interviul va interpreta punctualitatea ca o dovadă a seriozităţii, a profesionalismului şi a dorinţei solicitantului de a se angaja.
În timpul interviului
- Fii pozitiv! Încearcă să fii amabil cu toată lumea, fă-i să se simtă confortabil, zâmbeşte.
- Fii relaxat! Interviul este o conversaţie nu un interogatoriu. Şi cel din faţa ta vrea să facă o impresie bună. Stai de vorbă cu el, nu te îndepărta de la subiect, fă precizări dacă ţi se cer.
- Fii încrezător în forţele tale! Răspunde la întrebări cu voce clară şi priveşte în ochi intervievatorul. Fii atent şi entuziast !
- Nu fă comentarii negative la adresa foştilor angajatori! Vei crea o impresie negativă şi nu vor mai avea încredere în ceea ce spui sau se vor gândi că la fel vei face și după ce vei pleca de la ei.
- Ascultă ce ţi se spune! Comunicarea implică doi parteneri. Dacă vei vorbi mult nu vei mai observa ce este important pentru angajator.
- Reflectează înainte de a răspunde la o întrebare!
- Pune întrebări, dacă nu ai un răspuns pregătit. Atunci când nu eşti sigur de răspunsul pe care trebuie să-l dai, poţi răspunde, în replică, punând o întrebare. Dacă, de exemplu, eşti întrebat care este salariul pe care îl doreşti poţi răspunde „Da, este o întrebare bună, însă cât aţi plăti pentru cel mai bun candidat?”
- Nu pune întrebări care pot provoca suspiciuni! Dacă vei întreba de exemplu „Se fac delegări în ţară, sunt absolut necesare?” Atunci intervievatorul va crede că nu este de dorit să te trimită într-o delegaţie.
- Convinge-l pe intervievator că îţi doreşti postul respectiv! Îţi poţi exprima dorinţa de a ocupa postul respectiv şi punând întrebări despre responsabilităţile care îţi vor reveni, cu cine vei lucra, cui îi vei raporta rezultatele obţinute, etc.
- Fii sincer! Cei care te intervievează nu vor să te verifice decât dacă te suspectează de neseriozitate sau de „înflorituri”. Evită răspunsurile ipotetice, dă-le cât se poate de adevărate!
- Nu aminti nume ale unor cunoştinţe cu influenţă! Este puţin probabil ca cei care te intervievează să fie impresionaţi că îl cunoşti pe directorul executiv al firmei sau să nu fie într-o relație foarte bună cu acesta.
- Exemplifică ceea ce spui! Doar aşa angajatorii se vor convinge că într-adevăr te caracterizează cele spuse.
- Nu intra în panică dacă ai ezitări sau greşeşti! Acesta este un interviu şi este firesc să ţi se întâmple şi asta! Emoțiile sunt normale și pot afecta pe oricine.
- Verifică-ţi poziţia în mod regulat, controlează-ţi nervozitatea sau tensiunea: muşcatul buzelor, atingerea feţei, zâmbete forţate, balansarea picioarelor, evitarea contactului vizual, pocnitul degetelor, frământatul mâinilor. Nu uita ca și nonverbal comunicăm foarte multe informații despre noi!
”De ce ar trebui să te angajez pe tine”
Îţi va fi pusă această întrebare pentru a vedea dacă te poate angaja sau nu. Pentru a vedea dacă poţi trece interesele lui înaintea celor personale. Pentru a cunoaşte puţin antecedentele tale. Răspunde în propoziţii scurte, despre educaţia ta, realizările şi obiectivele profesionale. Descrie calificările pe care le-ai dobândit, experienţa ta în domeniu cât şi contribuţia pe care ai putea să o aduci la eficienţa firmei. Nu include în discuţie amănunte din viaţa personală, discuţia poate lua un alt curs şi vei regreta apoi. Foloseşte-te de această ocazie ca să le reaminteşti de ce eşti atât de potrivit şi de calificat pentru slujba respectivă. Vorbeşte despre motivaţia ta, despre cât de mult îţi doreşti acest post şi calităţile pe care ar trebui să le aibă orice candidat pentru această slujbă şi pe care și tu le posezi.
„Care este experienţa ta de muncă?”
Vei fi întrebat aceasta pentru a se afla dacă vei putea face faţă noului tău loc de muncă. Dacă ai mai făcut acel gen de muncă, spune unde ai lucrat şi ce realizări ai avut, iar dacă ai mai făcut ceva asemănător, menţionează-ţi competenţele şi indică postul care te interesează şi faptul că eşti dispus să înveţi. Dacă nu ai mai făcut aşa ceva, menţionează calităţile şi competenţele care te vor ajuta să acoperi domeniul pentru care te-ai prezentat la interviu.
„De ce doreşti să lucrezi aici?” sau „De eşti interesat să lucrezi în firma noastră?”
Este una dintre cele mai importante întrebări, aşa că răspunde cu entuziasm şi clar. Motivează angajatorului interesul pe care îl ai pentru firma respectivă. Trebuie să arăţi ce cunoştinţe ai despre firmă (reputaţia ei, serviciile oferite, clienţi), locul de muncă, poziţia pe care urmează să o ocupi, domeniul de activitate al firmei dar şi că eşti o persoană motivată. Scopul acestei întrebări este acela de a verifica ce cunoşti şi ce îţi place în legătură cu firma şi dacă vei fi motivat să rămâi acolo.
„De ce ai părăsit vechiul loc de muncă?
Prin această întrebare, cel care ia interviul doreşte să cunoască dacă au fost probleme la vechiul loc de muncă. Dacă nu au fost conflicte sau situaţii stânjenitoare la fostul loc de muncă, se specifică motivul, cum ar fi mutarea întreprinderii în alt oraş, sau în cealaltă parte a oraşului, falimentul, întreruperea temporară a muncii, imposibilitatea de a avansa sau de a învăţa lucruri noi, dorinţa de a munci într-un loc de muncă mai potrivit abilităţilor profesionale dobândite, reducerea de personal. În situaţiile în care au fost probleme, este recomandabil să se spună cinstit care au fost acestea, deoarece astfel vei demonstra asumarea responsabilităţii pentru cele întâmplate şi că ai învăţat din greşeli. Problemele avute (sau prezente încă) trebuie explicate, dar nu vei descrie foştii şefi în termeni negativi. Poți spune că a fost o experienţă din care ai învăţat ceva, care, însă nu îți va afecta munca în viitor.
„Care sunt calităţile tale?”
Ţi se va pune o astfel de întrebare pentru a determina motivele pentru care firma ar putea să te angajeze. Pentru a vedea dacă te cunoşti pe tine însuţi, dacă ai încredere în tine şi dacă eşti candidatul ideal pentru acel post. Subliniază faptul că, în afară de competenţele profesionale, în afară de elementele formative şi de experienţă, ai şi calităţi legate de postul respectiv: entuziasm, flexibilitate, eficacitate.Studiează lista calităților apreciate de angajatori (din secțiunea ”Resurse pentru autocunoaștere”) și vorbește despre cele pe care le deții. Dă exemple legate de aceste calităţi. Dacă ai suficiente informaţii despre firmă sau companie, vei fi capabil să ţi imaginezi care sunt valorile şi abilităţile căutate de firmă. O reflectare prealabilă asupra lor facilitează prezentarea unor exemple prin care poţi demonstra că le ai.
„Care sunt defectele tale?”
Vei fi chestionat astfel pentru a determina dacă eşti inapt să ocupi postul, datorită unui lipse de experienţă sau formare, sau din alte motive: relaţii interpersonale proaste, refuz de a urma ordinele, atitudinea negativă, etc. Fii pozitiv! Începe astfel „ cred că este important să respecţi detaliile, să-ţi satisfaci clientul . . . Mă străduiesc să fiu răbdător, diplomat sau ferm în astfel de situaţii” descrie fără să accentuezi punctul tău slab.
Cu abilitate se poate prezenta un defect ca pe o calitate. De exemplu, se poate spune „îmi fac prea multe probleme despre munca mea. Uneori lucrez până târziu pentru a mă asigura că totul este bine făcut”. Dacă nu-ţi vine în minte nici un punct slab, spune-i asta intervievatorului.
„Preferi să lucrezi singur sau cu alţii?
Răspunsul ideal trebuie să reflecte flexibilitatea, cu condiţia să fie cinstit, adică să îți placă să lucrezi în echipă. Cea mai bună soluţie este să dai exemple prin care este descris modul în care ai făcut faţă ambelor situaţii.
„Care sunt planurile tale de viitor?” sau „Care sunt obiectivele tale profesionale?”
Prin această întrebare, cel care ia interviul doreşte să ştie în ce măsură sunt compatibile planurile tale cu scopurile firmei. Pentru a şti ceea ce vrei într-adevăr,care sunt planurile tale de carieră. Leagă răspunsul de locul de muncă, punând accent pe firmă. Menţionează că vrei într-adevăr să faci carieră în acel domeniu.
Este bine să reiasă din cele spuse ambiţia, dorinţa de perfecţionare şi că ti-ai planificat câteva aspecte ale viitorului profesional. Este cu atât mai bine dacă se amintești despre dorinţa de a învăţa mai mult, de a avea performanţe mai bune, dar atenţie la descrierea cât mai concretă a modului în care vrei să-ți atingi scopurile.
„Poţi lucra în condiţii de stres sau având termene scurte?”
Angajatorul vrea să știe cum reacţionezi la presiuni şi cum le poţi face faţă. Dă exemple pertinente despre capacitatea ta de lucru sub presiune. Descrie ceea ce consideri a fi presiune normală pentru acest gen de lucru pe care îl vei face. Dacă nu poţi lucra sub presiune, spune măcar una dintre calităţile tale: rigoare, punctualitate şi menţionează că ai dori să cunoşti detaliile înainte şi că vei lucra mai bine într-o astfel de situaţie.
„Ce faci într-o anume situaţie?”
Angajatorul vrea să-ți evalueze capacitatea de răspuns la întrebări neaşteptate, aptitudinea de a rezolva probleme concrete, experienţa practică pe care o ai sau pentru a vedea dacă cunoşti politica firmei şi legislaţia. Menţionează că eşti dispus să urmezi liniile generale ale firmei şi să consulţi şeful al nevoie. Descrie o situaţie asemănătoare în care ai găsit soluţia. Descrie experienţa, competenţele şi calităţile pe care le-ai dobândit în situaţii asemănătoare.
„Care sunt hobby urile tale?” sau „Faci vreun sport?”
Răspunsul la această întrebare poate confirma o similitudine între deprinderile profesionale şi cele extraprofesionale.
Alte întrebări posibile
Ar fi greu de prevăzut toate întrebările pe care interlocutorul vi le-ar putea pune. Cea mai mare parte dintre aceştia au motive şi criterii de selecţie destul de precise.
Iată aici o serie de întrebări care apar în majoritatea interviurilor. Răspunde la fiecare în câteva linii.
- Ce vă face să credeţi că v-ar plăcea să lucraţi pentru firma noastră?
- Care au fost responsabilităţile dv. La ultimul loc de muncă.Ce făceaţi la acel de loc de muncă?
- De ce l-aţi părăsit?
- Sunteţi gata să faceţi ore suplimentare?
- Care sunt inconvenientele meseriei dv.?
- Cu ce puteţi contribui la eficienţa firmei ?
- Care vă sunt proiectele de viitor?
- Ce vă motivează să doriţi exact acest post?
- Cum v-a fost apreciată munca de către şefi şi colegi?
- Ce activitate desfăşurată v-a plăcut cel mai mult?
- Credeţi că experienţa acumulată vă permite să vă asumaţi responsabilităţi mai mari?
- Cum vedeţi candidatul ideal?
- Ce salariu aţi dori?
- Care sunt cele 5 calităţi care vă descriu cel mai bine?
- Care a fost cea mai mare greşeală din cariera DVS. de până acum?
Întrebările puse de solicitant
La cele mai multe interviuri, solicitantul va fi rugat să răspundă la întrebările puse de către cel care ia interviul. Este o ocazie foarte bună pentru candidat să descopere cât mai multe lucruri despre condiţia de angajat al firmei, iar pentru cel care ia interviul să evalueze candidatura sa pentru locul de muncă scos la concurs.
Din modul în care solicitantul pune întrebări, intervievatorul extrage informaţii care aduc o contribuţie importantă în decizia de angajare. Pentru a reuşi în această încercare, candidatul are nevoie de o pregătire anterioară.
Se pregătesc cinci întrebări „bune”: despre locul de muncă, firma / întreprinderea, domeniul de activitate sau profesia, programul de lucru, termenele de predare a lucrărilor. Întrebările vor reflecta interesul pentru aceste subiecte şi faptul că solicitantul a citit sau s a gândit la acestea. De exemplu, se poate începe cu următoarea întrebare: „Am citit în ziarul . . . că …. Mă întreb dacă acest fapt nu va avea un anumit efect asupra firmei dv. ”
Nu se întreabă numai despre o singură temă. Cei care pun astfel de întrebări nu sunt consideraţi nişte buni candidaţi. Teme posibile de abordat: responsabilităţile pe care le veţi avea, mediul concurenţial în care firma operează, obstacole ce se anticipează în atingerea scopurilor firmei, evoluţia firmei în ultimii ani, resursele pe care ţi le oferă compania pentru îndeplinirea obiectivelor etc.
Întrebările de clarificare sunt oportune pentru înţelegerea unor lucruri spuse de către cel care ia interviul. Se ascultă însă cu atenţie, se cer lămuriri suplimentare numai pentru a clarifica un aspect sau altul al muncii; dar nu se solicită repetarea unor informaţii, pentru că se va lăsa impresia că există dificultăţi de atenţie.
Exemple de întrebări:
În legătură cu postul:
- Care este mărimea serviciului, secţiei sau direcţiei?
- Există un program de formare? Aţi putea să-l descrieţi, vă rog?
- Care sunt şansele mele de avansare?
În legătură cu persoana pentru care munceşti:
- Cine va fi superiorul meu imediat?
- De cât timp lucrează în firmă?
- Ce pregătire are?
În legătură cu firma:
- Are firma planuri de extindere sau restrângere?
- Câţi candidaţi sunt intervievaţi pentru acest post?
- În ce măsura este firma un loc stimulativ?
- Ce tip de management promovează conducerea firmei?
- Care sunt obiective pe termen scurt/lung ale firmei?
În legătură cu angajaţii:
- Cum au fost trataţi angajaţii în perioadele grele?
- Cum este abordată problema concedierilor?
- În ce mod recompensează firma realizările angajaţilor?
Evaluarea interviului
Interviul s-a terminat. Ai impresia că s-a derulat bine, dar te gândeşti că poate ai fi putut da răspunsuri mai bune la unele întrebări. Oricare ar fi impresia ta, este în interesul tău să analizezi derularea interviului şi să evaluezi modul în care te-ai comportat. Acest gen de retrospectivă constituie adesea un excelent mijloc de a învăţa câte ceva. Acordă-ţi deci câteva minute pentru a evalua performanţa în raport cu fiecare punct menţionat mai jos
- Am fost prietenos şi curtenitor cu toată lumea?
- Am manifestat interes şi entuziasm pentru post şi firmă?
- Am dat dovadă de siguranţă pe tot parcursul interviului?
- Am furnizat toate informaţiile pertinente asupra antecedentelor mele profesionale?
- Am arătat că posed aptitudinile necesare pentru a ocupa postul, făcând legătura cu experienţa mea?
Dacă crezi că nu ai fost la înălţimea unor situaţii în anumite momente, gândeşte-te la ceea ce nu a mers, pentru a face mai bine altă dată.
Iată câteva sfaturi pentru analiza pe care ar trebui s-o faci în urma unui interviu:
- Notează informaţiile care ţi-au fost furnizate şi impresiile tale. Ţi-ar putea folosi în cursul altui interviu.
- Notează comentariile făcute. Serveşte-te de aceste informaţii pentru a învăţa să te cunoşti mai bine şi pentru a-ţi da seama dacă ai nevoie să lucrezi asupra tehnicii tale de interviu.
Chiar dacă interviul s-a terminat, îţi mai rămâne mult de făcut. Este important să dai o urmare interviului. Poate fi vorba de un simplu apel telefonic sau o scrisoare de mulţumire. Nu uita nota de mulţumire. Aceasta constituie o bună ocazie de a face o impresie bună arătând că apreciezi şansa care ţi-a fost oferită.