Capcanele primului job

Capcane angajare

Capcanele primului job

 

Pe piața de munca există o mulțime de oportunități pentru tineri, studenți si proaspeți absolvenți de facultate. Joburi se găsesc destule, chiar dacă nu de top, dar multe din ele oferă oportunitatea unui venit decent, într-un mediu de lucru plăcut, cu posibilități de afirmare.

Tinerii îmbrățișează cu brațele deschise aceste oportunități, care oferă o sursa de venit și o cale reala de a ajunge la un job bine plătit, într-o funcție cu responsabilitate dar, după o perioada petrecuta într-o poziție de entry-level, precum operator call center, agent de vânzări, agent security, ofițer de cont,etc. se simt blocați pentru că nu reușesc să promoveze pe un post mai bun.

Dificultatea de promovare vine nu doar din faptul că pozițiile de profesioniști și manageri sunt considerabil mai puține decât cele mai accesibile de entry-level (un șef conduce o echipa de 5-20 de oameni, iar când el va pleca, doar unul îi va lua locul), dar si din comportamentele lor privind cariera.

Indiferent de scuzele ce pot fi folosite pentru a justifica plafonarea profesională, responsabilitatea este una personală. Există trei diferențe importante între cei care promovează și cei care nu:

  1. Modul de alegere al carierei

Ascensiunea profesională este pregătită, în primul rând de alegerea carierei. Unele lucruri pot fi învățate, altele nu. Talentul și pasiunea, vocația pentru un domeniu, fac parte din a doua categorie.
In recrutare, ca și în promovare, ele sunt mereu atent măsurate și luate în considerare. Dacă îți alegi un domeniu profesional pentru care ai pasiune si talent, ceilalți le vor vedea si vor pune mare preț pe ele.

Dacă, în schimb, alegi un domeniu pentru beneficii, pentru câștigurile salariale mari, sau pentru ca este la moda, dar nu ai compatibilitate naturală pentru acesta, vei fi ca un pătrat care încercă să se potrivească într-o gaură rotundă. Vei reuși doar cu multa forță brută, si chiar atunci ceva nu va fi în regulă. Alege-ți o cariera pentru care ai aptitudini și vocație și ti se vor deschide multe uși.

  1. Planificarea strategică a carierei

Să-ți planifici strategic cariera însemnă să-ți propui obiective de carieră pe termen lung si apoi îți planifici pașii intermediari, prin formularea de obiective pe termen mediu și scurt, care să te ajute să ajungi acolo.

Din păcate planificarea carierei este puțin practicată de români. Majoritatea își aleg primul job, ca si restul, impulsiv, în funcție de oportunitatea ce apare pe moment sau de salariul oferit.

În planificarea carierei, este vital ca fiecare pas să te ajute sa îl faci pe următorul, fiecare job să conțină oportunitatea de promovare. Pentru a te asigura ca acest lucru se întâmplă, ai nevoie să faci trecerea de la mentalitatea tip „mă angajez si vad ce fac mai încolo” la mentalitatea tip „mă angajez pe jobul care servește strategic obiectivele mele pe termen lung”.

Angajarea înseamnă că ai intrat în joc. Pentru a-l juca bine și a promova, asigură-te că în jobul pe care îl alegi exista următoarele 3 ingrediente:

Învățare. Alege un job care îți dă ocazia să înveți și să te pregătești pentru jobul pe care îl țintești pe termen lung. Dacă vrei să fii notar, un job de secretar în cadrul unui notariat, de pildă, este un bun început. Dacă te visezi manager de hotel, este bine să începi de la recepția hotelului. In acest fel, poți sa pornești de la joburi la care ai acces, strategic alese și, învățând, să îți deschizi accesul spre joburi noi, mai bine poziționate, cu mai multe responsabilități.

Vizibilitate. Ai șanse mari să poți promova dacă persoane cheie din organizație vor vede cât de bun și pasionat ești de jobul tău actual, dacă vor putea să te cunoască, să îți descopere calitățile și motivațiile. Managerul tău direct, managerul de resurse umane, managerii departamentelor unde te interesează să promovezi, sunt persoane în fața cărora abilitățile tale de comunicare, de relaționare, atitudinea pro activă, determinarea și implicarea vor fi importante.

Posibilitate. Din păcate, multe din joburile de entry-level sunt de tip „drum înfundat”, adică nu duc nicăieri. Alege deci atent jobul și organizația în care vrei să te angajezi.

Asigură-te că organizația în care te angajezi este una deschisă spre formarea și promovarea angajaților săi, că din jobul în care te angajezi există variante concrete de promovare. În acest sens, companiile nou intrate pe piață, care au planuri mari de dezvoltare, reprezintă o oportunitate de carieră excelentă.
Ai grijă și la job-ul ales. De pildă, dacă vrei să ajungi manager într-o mare companie, decât să te angajezi ca operator call center, unde vizibilitatea ta este redusă si de unde cu greu mai ieși, mai bine te angajezi pe un job de asistent manager, unde ești mult mai vizibil și de unde poți promova mai ușor.

  1. Trăsăturile de caracter

De obicei promovarea nu vine de la sine. Degeaba ești într-o poziție cu vizibilitate, într-o companie în plină dezvoltare, dacă nu demonstrezi inițiativă și pasiune pentru excelență, încredere în tine și în forțele tale, etică și onestitate. Caracterul asigură fundamentul solid pe care pot fi dezvoltate abilitățile de specialitate. Fără el, poți să ai abilitați excelente in domeniu, dar să nu produci rezultate pe măsură.
Caracterul reprezintă ultimul criteriu prin care angajatorii separă angajații pe care îi vor promova, de restul. Deci, investește tip și energie în ați forma un caracter puternic, iar acesta se va reflecta în tot ceea ce spui și în tot ceea ce faci. Va reprezenta cheia care îți va deschide cele mai multe uși în carieră.